“Det var en överväldigande känslan att Polaris skulle klara det, även om andra tillverkare hade haft problem. Vi visste att det fanns ett sätt att komma in på denna stora marknad för oss och tänkte “vi kan göra det” och det gjorde vi – och vi gjorde det bra! Om du stannar inom gränserna för vad människor och varumärken alltid har gjort, så skulle man aldrig försöka med något nytt – vi vill alltid driva på utvecklingen.”
Utvecklat från “grunden”, det var nästan ett rent papper för designerna när det kom till RZR, vi byggde en ny maskin runt de delar som skulle vara basen.
“Vi hade ett antal delar från ATV:erna som vi kunde använda och jobba med som bas. Vi var tvungna att utforma en ny ram runt en ATV-framvagn, hjul och axlar samt en ATV-växellåda, CVT och motor – det handlade om att förpacka detta i en RZR. Bakvagnen positionerade sig själv kan man säga – det är ett fast avstånd mellan vevaxelns centrum och axeln på växellådan som bestäms av CVT:n – och sedan inom ett litet område har du en fast plats där CVT:n kan fungera med hänsyn till vilken fjädringsväg vi ville ha, så man kan säga att hela bakvagnen byggde sig själv – resten bestod av att räkna ut hur lång du ville att den skulle vara och var du ville placera förare och passagerare.”
“Du var tvungen att få den stabil nog för att klara våra stabilitetskrav – en utmaning då den bara var 50″ bred. Det var en av de svåraste sakerna – försökte göra den så kort och smal som möjligt så att den var redo för lederna. En förare kan motverka rullningesrörelsen på en ATV genom att luta sig men det kan man inte i en RZR, så det var tufft.”
“Det var viktigt för oss att få till alla inställningar – och det var mycket att tänka på. Vi behövde behålla en viss markfrigång för stabilitet och maximal fjädringsväg. Till och med däckprofilen spelade roll – vi tittade på många olika profiler innan vi bestämde oss. Eftersom det var ett sportigt terrängfordon, var vi tvungna att börja tänka på alla dessa saker annorlunda – krängningshämmare, däck, förarens längd, viktfördelning – det var ett bra program och hela tiden fördes det interna samtal och utmaningar – det var fantastiskt.”