Vi har sett Nikola NZT utvecklas med tiden, men ännu har inte produktionen kommit igång trots en stor efterfrågan.
Under presentationen i natt svensk tid berättade man att man vill skapa ett offroad-fordon med hjälp av den teknik man redan hade inom företaget från lastbilssidan. Direktdrift, fullt vrid från start och massor av effekt! Den har Torque Vectoring som i en superbil där man kan styra vridet till hjulen individuellt och dessutom återvinns bormsverkan till batteriet.
Man säger sig leverera en produkt som är säkrare, med precis kontroll, lyxig komfort och en nästan ljudlös åktur. Hör skillnaden mellan en bensindriven UTV och NZT, 35:18
Om vi tar lite fakta blir man klart imponerad, eller vad sägs om 590 hästar och 24 mils räckvidd med över 1000Nm i vird! Den har fyra motorer en placerad vid varje hjul. Stötdämparna är de mer normala FOX 3.0 Podium som ger 46 cm i slaglängd och 30,5 cm i markfrigång.
I den förslutna kupén sitter en 13” stor display centralt placerad med trådlös uppdatering. Man loggar in med en PIN-kod och behöver aldrig fundera på vart man lagt nycklarna. Då den inte behöver luft för att fungera är den också IP67 klassad, vilket gör att den kan var i ett vattendjup på 1 meter i upp till 30 minuter. Man laddar den på 2 timmar med en snabbladdare eller 15 timmar i vägguttaget.