Original Cialis används terapeutiskt för att hjälpa män med erektil dysfunktion. På apotek i Sverige har du möjlighet att Cialis 20mg utan recept till ett bra pris online.

plinko game

CFmoto CForce 600

Från klarhet till klarhet!

CFmoto tågar verkligen på åt rätt håll och det är något som märks så fort man börjar granska deras senaste skapelse CForce 600 i sömmarna.

 

Text Stefan Sund  Bild Robert Olsson 

Det utförande vi har provkört är en T3B utrustad med EPS, servo, vilket innebar att den med lätthet knatade på i hyggliga 60 km/h. Det finns även en billigare modell, lika rikligt utrustad men utan servo att tillgå och du kan även få dem terrängregistrerade.
Den här nya 600:an har många drag av tidigare CF-modeller så det är ingen tvekan om vad det handlar om för märke. Man har arbetat om den något jämfört med andra Cf-modeller när det gäller ergonomi och då framförallt hur man sitter och motorn är större än föregångaren 550.

 

Ombonad och lyxig
Om vi börjar med hur man sitter så är dynan väldigt skön och lite mjukare än på vissa andra CF-modeller. Detta utan att man förlorar det stöd man behöver. Man lägger även märket till att styret är ganska så brett och det är placerat på en lagom höjd för att fungera både stående som sittande på maskinen, styret sitter 30 cm högre än dynan vilket är en bra kompromiss mellan högt och lågt.
Man har även gott om plats för fötterna samt gott om grepp på fotpinnarna i aluminium. Då detta är en lång modell anpassad för passagerare är fotholkarna stora för att rymma två par fötter. Man har placerat fotbromsen ganska så högt för att man ska kunna ha foten under den, vilket ger bra med utrymme. Nackdelen skulle väl vara att man inte kan åka omkring med foten beredd att bromsa så snabbt som på en med låg placering. Även som passagerare sitter man bekvämt på CF 600 med både ryggstöd och handtag att hålla fast sig i. Ryggstödet är enkelt att ta av (två skruvar) om man önskar, men det är faktiskt inte direkt i vägen även om man kör i tekniskt utmanande terräng.

 

När det gäller utrustning och teknik så har man allt man kan önska sig av en ATV. Den har självklart vinsch och den är utrustad med mycket gedigna handtagsskydd. Det finns lastrack både fram och bak. Vi hittar även ett ganska så stort förvaringsutrymme bak under racket. Under racket fram sitter påfyllningen av kylarvätska och bromsolja samt lite säkringar säkert placerade. Under den sköna dynan som är enkel att tar bort och sätta dit sitter luftintag och batteri. Återigen känns allt väldigt gediget och genomtänkt! Maskinen har även skyddsbågar både fram och bak, dessutom sitter det ett drag med släpvagnskontakt monterat.

 

Kraftfull och ljudlig
Motorn mäter 580cc på en cylinder vilket med EFI från Bosch ger 41hk och 49Nm. Den har fått längre slag än föregångaren 550 för att uppnå detta. Som de flesta enstånkor ger den ifrån sig ett ganska så maffigt ljud. Vid tomgång mäter vi upp 74dB och vid 3000rpm ligger det på 84dB, vilket faktiskt är mer än vad CForce 850 ger ifrån sig, men liknande vad 520:in har. Detta beror säkerligen på antalet cylindrar. Ljudet är dock inte direkt störande högt men vi hade gärna sätt att variatorn växlade upp lite tidigare för att hålla nere varvtalet något vid stadskörning, vilket vi tror att motorn skulle orka med.
När det gäller prestanda är detta en pigg rackare trots att den är registrerad som traktor. Man har inga som helst problem att hänga med i trafiktempot. Ute i terrängen har man tillgång till gott om vrid för att kunna ta sig fram i alla lägen.
CForce 600 har en svängradie på 4.86 cm vilket är ganska högt men ligger ungefär som CF brukar göra i våra mätningar. Det kan alltså hända att man får ta om någon gång när det är tight men samtidigt ger det en lugn maskin på vägen. CF anger en markfrigång på 27 cm för nykomlingen men vi mätte upp 30 cm vilket är riktigt bra! Detta gör att man kan ta sig över de flesta stubbar och rötter utan problem. En annan sak som hjälper till i detta avseende är de böjda under A-armarna som ökar området som går fritt under maskinen, mycket bra! Då det här även är en lång modell med 148 cm i hjulbas ger det en säker maskin när man ska klättra. Den är alltså inte lika benägen att slå över bakåt i branta backar. Trots en hög markfrigång känns den ändå stabil på skrå vilket tyder på en bra tyngdpunkt.

 

Enhjulsdrift
Både växlar och hjuldriftslägen hoppar i som det förväntat. Under belastning kan det dock krävas att man gungar till lite för att byta växel. Val av hjuldrift görs på höger sida av styret med två knappar. Det är kanske inte jättetydligt vilket läge man valt även om det står både på knappen och displayen, men man lär sig! Den digitala displayen är för övrigt enkel att sköta och de viktiga sakerna syns bra. På den här modellen får man även snygga svarta alu-fälgar och CST-däck med bra grepp i terrängen. När det gäller hjuldriften kan vi sakna en öppen diff, enhjulsdrift, bak för att skona känsliga ytor som till exempel gräsmattan.

 

 

Summering
Det här är en välutrustad maskin med en lagom stor motor med gott om kraft som känns väldigt väl ihopskruvad. Man både kör och åker väldigt bra på CF 600 med en lagom styv fjädring både för terräng och på väg. Den känns trygg i alla lägen och den har en bra motorbroms som tar ner en säkert för branterna. Registreringformen som traktor passar perfekt då vi aldrig saknade varken effekt eller fart. Vi väljer alla gånger den servostyrda modellen framför en utan servo och det utan att ha kört den utan. När det gäller färger har man en blå eller den här snygga orangea färgen att välja på. CF har skapat ytterligare en modell som fungerar till många olika uppgifter!

 

Nya CF Moto CFORCE 600 2019

Provkörning av CF Moto CFORCE 600 2019

Publicerat av ATV & Terrängmagazinet V.I.P. Tisdag 21 maj 2019

 

Motor
Typ: 1Cyl, Vätskekyld, 4-takt
Volym cm³: 580
Borrning/slag mm: 91×89
Bränslesystem: EFI
Smörjning: –
Generator: –
Tändning: ECU
Uppg. effekt/varv: 41hk@–
Uppg. vrid/varv: 49Nm@5250
Transmission: Automatisk
Växellåda: Hög, låg, neutral, parkering och backväxel
Koppling: CVT
Hjuldrift: 2WD/4WD, diffspärr fram
Bromsar fram: Dubbla hydrauliska skivbromsar
Bromsar bak: Dubbla hydrauliska skivbromsar
Chassi
Ram: Svetsad stål
Framvagn: Dubbla A-armar
Fjädringsväg fram mm: –
Bakfjädring: Dubbla A-armar
Fjädringsväg bak mm: —
Hjulbas mm: 1480
Sitthöjd mm: 570
Markfrigång mm: 300
LxBxH mm: 2290x1260x1400
Däck fram: 25×8-12
Däck bak: 25×10-12
Uppg. tjänstevik kg: 375
Tankvolym liter: –
Svängradie m: 4,86
Ljud tomg/3000rpm: 74dB/84dB 

Att äga
Pris:75.900:- (+ 4.000:- T3B)
Färg: Blå, Orange
Generalagent: ATV Sweden, www.cfmoto.se

Registreringsform 
Terräng / Traktor b

Utrustning
Servo: •
2wd / 4wd: – / •
Difflås: •
Start El / Manuell: • / –
Växellåda Aut./ Man: • / –
Insprutning: •
Dragkrok: •
Vinsch fram / bak: • / –
12V-uttag: •
Instrumentering Analog / Digital: – / •
Fälgar stål / alu: – / •
Skyddsbåge fram / bak: •/ •
Lastrack fram / bak: • / •
Hasplåt plast / alu: • / –
A-armsskydd fram / bak: • / •
Handskydd: •
Skärmbreddare: •
Förvaringsfack: •
Styr-/växellås / startspärr: • / –
Passagerare: •
Ryggstöd: •
Handtagsvärme: –
Lastflak: –
Säkerhetsbälte: –
Dörrar: –
Vindruta: –
Tak: –
Skyddsnät: –

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer