Lodbrok Offroad Raid 2019

Fredrik Bäck story

Team BKT Sweden ATV deltog i Lodbrok Offroad Raid som arrangerades i Borås den 28–30 juni. Här berättar Fredrik Bäck om tävlingen.

Text: Fredrik Bäck

Prologen kördes på fredag kväll med Jeep och UTV först och ATV sist. Startordningen lottades ut och Niklas Paridon gick ut bland dem första.

Starten gick och det blev full spetta iväg med grymt grepp från BKT-däcken som gjorde att han fick upp hög fart i uppförsbacken, som sedan vek det av 90 grader in i skogen.
Tyvärr hade Niklas lite hög fart och bromsade kraftigt för att få stopp för att kunna svänga och hade så bra grepp på gruset att han gick upp på framhjulen och kunde inte släppa bromsen för folk hade ställt sig där dom inte borde stått så Niklas fortsatte att bromsa och rullade framlänges och fick benet i kläm och bröt båda smalbenen i höger foten!

Niklas åkte ambulans och ligger nu inne och har opererat benet och fått in 2 titan spikar i höger benet. Jag blev 2:a på prologen på 2 min och 4 sek. Ettan Robert Schritter körde in på 2 min och 2 sek. Per på 3:e plats några sek efter och likaså Veronica.
För varje varv man inte hinner med att köra får man strafftid på 2 tim. För varje specialprov man inte kört eller misslyckas blir strafftiden 40 min. Beröring av band eller pinnar ger straff 1 min/st.

Lördagens första heat startade och det var ca 25 grader i luften 13:30 när starten gick, med 1 min mellanrum på en enduroslinga på 8,6 km med 3 olika specialprov utmed slingan, som skulle köras 3 ggr vardera, och 6 varv på endurospåret under max 3 timmar.
Efter halva tiden körde jag av en drivaxel på ett specialprov vilket gjorde det betydligt mer svårkört, framförallt på specialproven som var mer tekniska och tidsbegränsade. Per körde på och tappade bara hasplasten i fronten, annars flöt det på. Veronicas maskin gick varm en sväng, annars körde hon på riktigt grymt.

Efter dagetappen låg jag etta och Per 2:a och Veronica På 7:e plats. I väntan på kvällsheatet var det full fart med att skruva för att få ihop maskinerna igen.

Kvällsetappen startade på samma sätt som tidigare, men nu skulle vi köra 4 varv och alla specialproven 2 gånger vardera och körtiden max 2.5 tim.

Jag startade som nr 1 ut på varvet och kom till första specialprovet där jag kom till hälften, sedan började det styra konstigt och jag såg att övre a-armen gått av. Tog mig igenom specialprovet försiktigt med lite winchning och fick bryta varvet och ner till depå och svetsa ihop länkarmen. Fick starta nytt varv och försöka köra ikapp tid jag missat. Kom till specialprov 2 och körde ner i geggan rejält och drog av Winchwiren 2 gånger.

Sen körde jag på tills jag skulle gå ut på 3:e varvet, då jag sprängde variatorremmen så det var in till depån och tokmacka för att byta ut den. Körde nu ut när det var 20 min kvar och gav järnet för att kanske hinna 1 varv till åtminstone, men kom in på 24 min och det blev tävlingens varvrekord, kört i mörker dessutom. Men grymma däck och bra belysning från Ultra vision var till stor hjälp.
Efter heat 2 låg Per på första plats 👌☺️. Jag på 3:e plats och Veronica på 7:e plats.

Söndag och dags för heat 3  kl. 12:30 i 30 graders värme. Alla förare var bra slitna efter att ha kört i värmen från lördagen redan. Per startade först och jag som trea. Veronica fick lite värmeproblem med sin maskin och tappade en del tid igen.
Jag var på specialprov 3 och laddade på i ett rejält gegghål och det tog tvärstopp i höger framhjul i någon sten eller rot i botten som kommit fram och maskinen vred upp sig 45 grader och jag flög över styret. Detta resulterade i trasig drivknut höger fram igen och pyspunka på däcket. Det var bara att kämpa på igen med 2 och 3 hjulsdrift och pumpa däcket 2 ggr per varv för jag hittade inte läckan för attlaga.

Resultatet slutade med (tim, min och sek):

1:a Iver Morstad 15:33:00
2:a Per Glennfalk 16:21:46
3:a Mikael Nordström 18:09:45
4:a Fredrik Bäck 18:55:10
5:a Robert Schritter 21:43:55
6:a Veronica Rickfält  27:00:18 (nästa efter Veronica var 1 tim o 24 min efter)

 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer