Polaris RZR 10 år

– Från ritblock till Showroom

THE WISH BOOKS
Polaris förändrade off-road-världen för alltid när man lanserade RZR 800, som nu firar 10 år!

Text & Foto Polaris

Det var 2005 som projekt ”VISTA”, kodnamnet för utvecklingen av RZR, startade. I början var det ovisst om detta SXS-fordonet skulle luta mer mot att vara ett nyttofordon som den befintliga Ranger eller om företaget skulle utforska nya områden och bryta sig in på en ny marknad – sport och rekreation.

Greg Brew, Director of Industrial Design, förklarar: “Vi fick veta att det var nödvändigt att den skulle “accelerera som en snöskoter” – som du kan tänka dig var det svår att göra med en fyrtaktsmotor och det var mycket dividerande fram och tillbaka om vilken typ av fordon det skulle vara – nytta eller sport – vi fann tillslut att kunderna var positiva till konceptet med ett sportigt fordon.”
En sak var dock säker från början, den nya RZR skulle ha “Polaris DNA”.

 

“Det var nödvändigt att den hängde ihop med vad vi gjorde med vår ATV-linje och se till att den hade samma design-DNA som våra andra produkter. Utvecklingsprocessen i sig var ganska lätt när man väl bestämde sig för vilken inriktningen den skulle ha. Det var väldigt annorlunda jämfört med hur vi designar en produkt idag, eftersom vi nu mer undersöker mycket och producerar hundratals skisser innan vi börjar på designen, men med VISTA hade vi några saker som vi verkligen gillade och de hängde kvar hela vägen.”
Andra tillverkare hade försökt att komma in på denna marknad och hade drabbats av ett antal svårigheter – men Polaris trodde på sig själva och ansåg sig vara redo för utmaningen och att man skulle lyckas där andra hade misslyckats.

“Det var en överväldigande känslan att Polaris skulle klara det, även om andra tillverkare hade haft problem. Vi visste att det fanns ett sätt att komma in på denna stora marknad för oss och tänkte “vi kan göra det” och det gjorde vi – och vi gjorde det bra! Om du stannar inom gränserna för vad människor och varumärken alltid har gjort, så skulle man aldrig försöka med något nytt – vi vill alltid driva på utvecklingen.”
Utvecklat från “grunden”, det var nästan ett rent papper för designerna när det kom till RZR, vi byggde en ny maskin runt de delar som skulle vara basen.

“Vi hade ett antal delar från ATV:erna som vi kunde använda och jobba med som bas. Vi var tvungna att utforma en ny ram runt en ATV-framvagn, hjul och axlar samt en ATV-växellåda, CVT och motor – det handlade om att förpacka detta i en RZR. Bakvagnen positionerade sig själv kan man säga – det är ett fast avstånd mellan vevaxelns centrum och axeln på växellådan som bestäms av CVT:n – och sedan inom ett litet område har du en fast plats där CVT:n kan fungera med hänsyn till vilken fjädringsväg vi ville ha, så man kan säga att hela bakvagnen byggde sig själv – resten bestod av att räkna ut hur lång du ville att den skulle vara och var du ville placera förare och passagerare.”

Den största utmaningen när det gällde designen kom när man skulle bestämma förarens placering och viktfördelning.

“Du var tvungen att få den stabil nog för att klara våra stabilitetskrav – en utmaning då den bara var 50″ bred. Det var en av de svåraste sakerna – försökte göra den så kort och smal som möjligt så att den var redo för lederna. En förare kan motverka rullningesrörelsen på en ATV genom att luta sig men det kan man inte i en RZR, så det var tufft.”

Det var ett spel på några centimeter – eller mindre – för att få förarens positionering korrekt. Allting ner till förarens tår togs med i beräkningarna.
“Det var viktigt att få rätt ergonomi i RZR – även om vi visste att man inte skulle ha speciellt mycket utrymme i hytten. Man skulle sitta armbåge mot armbåge i RZR, speciellt om det var en stor kille och ändå behövde vi fortfarande se till att det var bekvämt. Det var en sak som vi lyckades göra ett riktigt bra jobb med – att få rätt placering av förare och passagerare för att få rätt stabilitet och även få tillräckligt med komfort för dem. Till slut fick vi lov att lägga på en tum totalt för att förarens vänstra fot skulle få det bekvämt.”
Med så många variabler möttes designerna av en balansgång för att säkerställa att allt var optimalt.

“Det var viktigt för oss att få till alla inställningar – och det var mycket att tänka på. Vi behövde behålla en viss markfrigång för stabilitet och maximal fjädringsväg. Till och med däckprofilen spelade roll – vi tittade på många olika profiler innan vi bestämde oss. Eftersom det var ett sportigt terrängfordon, var vi tvungna att börja tänka på alla dessa saker annorlunda – krängningshämmare, däck, förarens längd, viktfördelning – det var ett bra program och hela tiden fördes det interna samtal och utmaningar – det var fantastiskt.”

Det hårda arbetet lönade sig, RZR:s framgångar har varit otroliga. Polaris tidiga försäljningsprognoser måste ändras med över 200% från sina ursprungliga planer – och tio år senare fortsätter RZR att vara stark. Den ikoniska RZR anses nu vara den ultimata kombinationen av kraft, fjädring, smidighet och komfort. Polaris RZR-sortimentet drivs av obeveklig innovation och har utformats för att dominera alla typer av terräng, från leder och öken till rock crawling och mudding, gör RZR det möjligt för användarna att göra allt – inklusive att vinna SSV-klassen i 2016 Dakar.

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer