TGB Blade har vi kört tidigare men inte registrerad som Traktor A som betyder att den bara får gå i 40 km/h.
Text & Foto Stefan Sund
Maskinen är stryp över hela registret så att den inte går fortare än 40 km/h, en elektronisk spärr vid angiven hastighet hade varit att föredra då man gärna vill ha tillgång till de 42 hästar som motorn faktiskt producerar.
Bakom styret på TGB Blade av LE-modell sitter man på en hög dyna med fast stoppning och just styret är även det högt placerat. Detta ger en skön sittställning med en bra vinkel för benen när man är 1,70 lång, våra längre testförare tyckte det var lite lågt. Fotbromsen har dock en lite knasig placering och känns lite i vägen för foten, antagligen för att man snabbt ska kunna känna vart den är när man måste få ner farten.
Motor
Motorn som kom ganska nyligen är en 2-cylindrig 4-taktare på 571 kubik försedd med elektronisk insprutning. Den är trevlig i sin karaktär med ett gott ljud ur ljuddämparen. Den är också väldigt enkel att dosera med gasen och variatorerna jobbar bra genom registret. Helt ostrypt lämnar den alltså ifrån sig 42 hästar vid 7000 varv och 53Nm vid de lägre 5500 varv. Således en riktigt pigg skapelse som ostrypt, men nu ska vi hålla oss till 40 km/h och ibland kan den då upplevas som lite trött då det tar längre tid att bygga upp effekten. Det finns dock stora fördelar med att den är registrerad som Traktor a och det är främst vilka som får köra denna ATV och vart man får köra.
Enligt trafikverket är det detta som gäller:
Traktorer får köras på väg och ska då följa trafikreglerna. De får inte köras på motorväg eller motortrafikled. Traktor a ska köras i vägrenen eller så långt till höger på körbanan som möjligt, medan traktor b ska köras på körbanan (vägen). Det är ingen kontrollbesiktning av fordonet.
Förbättrad svängradie!
Förra gången vi körde denna modell mätte vi upp 4,30 meter i svängradie och var ganska nöjda med maskinens beteende. Nu mätte vi upp låga 3,77 meter! Detta gjorde att vi till en börja upplevde maskinen som lite nervös efter vägen men å andra sidan var den extremt smidig ute i terrängen. Efter ett tag testade vi även att ställa ner servostyrningens assistans, som går att justera via instrumenteringen i två lägen, detta gjorde maskinen betydligt behagligare efter vägen och inte allt för tung i tighta situationer. Den digitala instrumenteringen är även lättavläst med tydliga varningslampor och hjuldriften syns på två olika ställen i mätaren. Den är dessutom enkel att sköta och lätt att förstå sig på med två knappar.
I stort känns denna Blade betydligt lyxigare och dyrare än vad priset faktiskt visar. Det kan man tacka LE-paketet för som ger ett snyggt yttre med sin grå metallic-färg och saker som snygga 14” aluminiumfälgar, gasstötdämpare, lastrack i komposit och ett mer påkostat ryggstöd till passageraren. Utrustningsmässigt uppfyller den faktiskt alla önskningar då den förutom allt som kan ses som standard på en ATV även har utrustning som styrlås, handtagsskydd och skärmbreddare. Den blir så klart några tusen dyrare än standardmodellen med sina 89 995 kronor, men det tycker vi faktiskt att den är värd.